Szent sátor

2014.01.09 12:46

A szent sátor

 

A szentély tanával kapcsolatban jól ismert az ószövetségi szent sátor. Talán még közelebb kerül hozzánk, ha méreteit átírjuk az általunk ismert mértékegységre, a méterre.

Az alábbi táblázat segít más esetekben is, hogy az egyes mértékeket jobban magunk előtt láthassuk.

 

4 ujj =

1 tenyér

1 ujj =

2 cm

3 tenyér =

1 arasz

1 tenyér =

8 cm

2 arasz =

1 könyök

1 arasz =

24 cm

1 sing =

1 könyök =

45,8 – 52,5 cm

~ 48 cm

1 öl =

~ 2m

 

 

 

 

Ha a fenti adatokkal számolunk, akkor a következőket láthatjuk:

A frigyláda hossza 120 cm, szélessége 72 cm és a magassága 72 cm.

A szent kenyerek asztala hossza 96 cm, szélessége 48 cm, magassága 72 cm

Az égőáldozati oltár hossza 2,4 m, szélessége 2,4 m és a magassága 1,44 m.

Az illatáldozati oltár hossza 48 cm, szélessége 48 cm, magassága 96 cm.

A sátor hossza 14,4 m, szélessége 4,32 m, magassága 4,8 m, ebből a Szentek Szentje 4,32X4,32X4,8 m, tehát megközelíthetőleg kocka alakú, akár Salamon templomában vagy az új Jeruzsálemben.

A sátort 258m2 lenvászon kárpit, 304 m2 kecskebőrből készült kárpit, 304 m2 kosbőr és ugyanannyi borzbőr (más fordításban delfin vagy szattyánbőr) borította.

A pitvar – udvar hossza 48 m, szélessége 24 m, magassága 2,4 m volt, ami azt jelentette, hogy 346 m2 lenvászon kárpit kellett a körbekerítéséhez.

Tovább nem terhelem a kedves Olvasót a számokkal. Úgy érzem, érdemes volt egy kicsit szemlélődni ilyen szempontból is. Csak egy dolgot emelnék ki. A templom udvarába sem lehetett benézni oldalról vagy hátulról, hiszen majdnem 2,5 m magas kerítés vette körül, de volt egy hatalmas kapuja, amely majdnem 10 m széles volt.

Szépen szemlélteti azt, hogy Isten mennyire VÁR!

 

A Szentsátor takarói

A Szentsátor külső takarója borzbőrből készült, a szemlélő számára nem nyújtott különösebben vonzó látványt. Az anyaga volt értékes és rendkívül erős és vastag. Rendeltetése az volt, hogy a külső hatások ellen védelmet biztosítson a templom részére. Eső, napsütés, hideg, por stb. Ez a takaró Jézus Krisztust jelképezi számunkra. Izrael táborában járva, melyik idegen sejthette, hogy a megszürkült borzbőr takaró alatt milyen értékes, tiszta aranyból való kincsek rejtőznek. Hasonlóképen, amikor Jézus, mint ember járt a földön, akkor kevesen ismerték fel emberi természete mögött az Isten Fiát. A kívülálló, a meg nem tért ember nem tudja értékelni Krisztust. Ha már a védelme alatt vagyunk, csak akkor tudjuk, hogy mit jelent nekünk Krisztus.

A külső takaró alatt egy másik is volt, amely vörösre festett kos bőrből lett elkészítve. A vörös szín Jézus halálát és kiontott vérét jelenti. A kosokat különböző áldozatoknál használták a megváltás szimbólumaként. Így tehát ez a takaró kétszeresen is az eljövendő Megváltó jelképe volt, anyagában és színében is.

Ha ezt a takarót is felhajtanánk, akkor alatta egy fehér kecskeszőrből készült takarót találunk. Ez a takaró Jézus Krisztus igazságát, bűn nélküli tiszta életét jelképezi, amellyel szeretne befedezni bennünket. Az a tény, hogy a fehér kecskeszőr takarót éppen a vörösre festett kos bőrtakaró alá kellett tenni, egy nagyon fontos dolgot akar kifejezni: Az a tisztaság, amelyet a fehér takaró jelképez, csak a kos vérének következményeként szerezhető meg.

A negyedik takaró pedig egy fehér alapon művészi munkával hímzett, csodálatos anyag volt. A négyféle szín Jézus Krisztus négyféle küldetését jelképezte. Ahogy kívülről csak a szürke borzbőr sátorlapot lehetett látni, úgy belülről pedig csak ezt a csodálatos szőnyeget.

Ez a kép azt állítja elénk, hogy akik szeretnének szent templommá növekedni az Úrban, azoknak Jézus Krisztus, mint oltalmazó takaró többszörös védelmet is jelent. Véd a bűn minden hatalmától és befolyásától. Kész életét adni értem váltságul. Kész a bűn nélküli, tiszta életét nekem tulajdonítani, hogy én Isten előtt igaz lehessek. Kész az Ő szentségének ékességébe öltöztetni.

Ezek a takarók ugyanakkor a templomot elkülönítették és védték a környezettől és annak hatásaitól. Hasonló módon akar Isten bennünket is elkülöníteni és védeni a világtól, nem az emberektől, hanem a világban lévő bűnöktől. Szeretné, hogy a világ szennye ne fertőzzön meg, ne rakódhasson le belső életünkben.

Gyürüs István